The after party

Foto av Daniel Lindh, The After Party small.jpg
 
 

THE AFTER PARTY

JUNE 14 – AUGUST 19, 2017

EVELINA DOVSTEN & KRISTIN LARSSON

Exhibited at Galleri Glas, www.galleriglas.se 

 

more images

Nearly four decades after the explosive arrival of the world’s most famous feminist
artwork, The Dinner Party, a response is here: The After Party – by two Swedish artists who were not even born when Judy Chicago’s piece created art and women’s history.

The After Party is an homage to Judy Chicago’s The Dinner Party, from 1979, which is on permanent display at the Elizabeth A. Sackler Center for Feminist Art at the Brooklyn Museum in New York. And it is not only a tribute, but also a response, a continuation and a follow-up to Chicago’s piece.

In Evelina Dovsten and Kristin Larsson’s piece, the table is set for 13, with Judy Chicago as the host or chairperson at the head of the table. The other guests are Dovsten and Larsson’s role models and sources of inspiration, women who have bucked convention, worked hard, and who bolster other women. Just as Chicago took the liberty to set the table for goddesses, Dovsten and Larsson have invited fictional people – when it comes to role models, storytelling has a natural place. 
But while Chicago aimed to rewrite world history, Dovsten and Larsson tell a much more personal story. The piece poses questions about who has made us who we are, who has shaped the artists, and who has shaped you. Who would you have set the table for – and who has set the table for you?

Another difference is that while The Dinner Party comprises traditionally female crafts, such as sewing, embroidery, and painted porcelain, The After Party is created in the previously male-dominated glassblowing technique, now conquered by female artists. The piece consists of a long table covered in a blue velvet tablecloth. Each guest has a place setting with 7-10 hand-blown/free-blown pieces, all made by Dovsten and Larsson together. The individually created sculptural setting for each guest has its own color scheme and is designed as a tribute to the individual. The table overall is an installation, but each setting is also a stand-alone sculptural object.

 

THE AFTER PARTY

JUNE 14 – AUGUST 19, 2017

EVELINA DOVSTEN & KRISTIN LARSSON

En utställning på Galleri Glas, www.galleriglas.se

 

The After Party är en hommage till The Dinner Party från 1979 av Judy Chicago, permanent utställt på Elizabeth A Sackler Center for Feminist Art på Brooklyn Museum i New York. Och det är inte bara en hyllning, utan också ett svar, en fortsättning och en uppföljning av Chicagos verk. 
Evelina Dovstens och Kristin Larssons verk är dukat för 13, med Judy Chicago likt en värdinna eller
ordförande på kortändan. Övriga gäster är Dovstens och Larssons förebilder och inspirationskällor. Det är kvinnor som gått mot strömmen, som arbetat hårt och som lyft fram andra kvinnor. Liksom att Chicago tog sig friheten att duka till gudinnor har Dovsten och Larsson bjudit in fiktiva personer – när det gäller förebilder har berättandet sin givna plats. 
Men medan Chicago hade som syfte att skriva om världshistorien berättar Dovsten och Larsson en mycket personlig historia. Verket ställer frågor om vilka som gjort oss till dem vi är, vilka som format konstnärerna och vilka som format dig. Vilka hade du dukat till – och vilka är det som har dukat för dig?

En skillnad är också att medan The Dinner Party består av traditionellt kvinnligt hantverk som sömnad, broderi och porslinsmåleri är The After Party skapat av det tidigare manliga glasblåseriet, nu erövrat av kvinnliga konstnärer.
Verket består av ett långbord klätt i en duk av blå sammet. Varje gäst har ett kuvert som består av 7–10 handblåsta/friblåsta pjäser, alla blåsta av Dovsten och Larsson tillsammans. 
Det individuellt skapade skulpturala kuvertet till varje gäst har sin egen färgskala och är utformat som en hyllning till personen. Bordet som helhet är en installation, men varje kuvert är också ett självständigt skulpturalt objekt.

 

Mer info finns på www.galleriglas.se